Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Lägenhet från 1933, vilken stil passar bäst?

Jag har en liten tvåa från 1933 där typ halva köket är orginal. Det finns till exempel ett serveringsskåp, men känns som en renare och enklare version av sekelskifte- och 20-talskök. Inga krussiduller men med enkla speglar. Den andra halvan av köket är nu ett billigt vitt kök, som både är opraktiskt och fult och jag skulle vilja göra om den delen för att matcha den äldre delen. Frågan är dock om jag borde kolla mer på  20-talskök eller om det är funkis jag borde kolla på? Jag har jättesvårt att bestämma mig för hur jag ska planera köket, jag älskar de delarna av köket som är orginal och känslan dom har men har svårt att bestämma mig för om hur mycket jag ska investera i att vara lojal mot byggnadens ålder och arkitektur.

Jag har lite samma problem med lister i lägenheten. Älskar den typen av stuckaturer och lister man ser i sekelskifteslägenheter men min lägenhet är ju trots allt lite mer under funkisperioden. Så borde jag strunta i sånt för att vara lojal mot byggnadens ålder eller kan det funka med någon typ av dekorationer?

Förstår att mycket av det här handlar om ens smak men jag har sett visa lägenheter i huset som har renoverats riktigt illa och jag älskar verkligen äldre arkitektur och inredning så jag vill bara säkerställa att det hela blir så bra som möjligt. Både enligt min smak och inför en framtida försäljning.

Kommentarer

• Hej Anna!
    Det är inga lätta val du står inför. Men om jag var som du skulle jag titta på de originaldetaljer som ändå verkar finnas kvar på sina ställen i din lägenhet och följa dem. Vad jag förstår så har du delar av ett originalkök kvar så där finns säkert en hel del information att hämta. Eftersom huset är byggt 1933 är det sannolikt att den eller de som ritat och byggt ditt hus inte hunnit anamma alla funkisens karaktärsdrag, detta skedde ofta stegvis och kan skilja sig åt ganska mycket bl.a. beroende på hur långt bort från Stockholm man befann sig. Alla former av ornament, profiler och speglar rök inte över en natt helt enkelt.
    En stram, geometrisk takrosett eller en enkel inramning av taket kan ha förekommit i original men mer tveksamt med stuckaturer i den bemärkelsen man ser i sekelskiftesvåningar. Samma sak gäller för lister, en kantigare, stramare profilering.

Hoppas detta är dig till någon hjälp!
    Matilda

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.