Till senaste kommentaren

Kan jag montera porslinssockel med utanpåliggande el?

Jag ska sätta lampor i en inomhustrappa. Men det är kulosladd där. Finns ingång på sidanav sockeln med ip20? Eller måste jag gå upp i IP-klass för att få en kuloingång? Har för mig att det fanns instruktioner om att man kunde knacka upp hål....men det är kanske inte så lätt?

Kommentarer

• Hej Lisa!
    Det finns markeringar på insidan av porslinssockeln för att knacka ut för kabelgenomföring till kulo. Att knacka hål är inte svårt, det enda du behöver är lite tålamod.
    På insidan av porslinssockeln har du markerade försänkningar i porslinet, som gör att porslinet är tunnare där. Där knackar du med små men ganska bestämda knack med den spetsiga delen på en elhammare (en hammare med en spets på baksidan av huvudet) på utsidan av sockeln, alltså på den glaserade sidan. Då kommer det att flisa för flisa bildas en urfasning.

Ha lite tålamod och knacka inte för hårt så att för stora flisor går av, då blir resultatet finast. Urfasningen behöver inte bli lika stor som försänkningen markerar på insidan, bara så stort att kabeln kan ta sig ut. Lycka till!
    Matilda

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.