Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad kan man välja för strömställare i 1800-talsgård?

Vi flyttade in i vår gård från 1872 för snart två år sedan. Nu har det blivit dags att gå över all el och då tänkte vi även byta ut moderna eluttag och strömbrytare till mer tidstypiska. Jag förstår självklart att eluttag och strömbrytare inte riktigt var standard i slutet på förrförra seklet, men vill ändå fråga vad ni anser skulle passa bäst in i huset. Vi skulle gärna vilja återställa huset till dess ursprungliga stil och charm utan att förlora så mycket av de moderna lösningarna.

Kommentarer

• Hej Tobias!
    Ja, det kan vara lite snårigt att hitta något som känns rätt med huset. Vad för slags el som suttit i just ert hus i original beror ju mycket på när hushållet fick el installerat. Om el blev installerat redan under tidigt 1900-tal eller på 30-talet kan ju ligga till grund för vad som kan ses som originalstil. Så där beror det på vilken väg ni vill gå, det som ligger i linje med stilhistoria eller i linje med historien för just ert hus.
    Jag vet inte vad ni har för slags el idag men om vi bara går efter det som använts historiskt så var porslin och trä först som material för strömbrytare. Då var all el dessutom utanpåliggande. Under 20-talet kom bakeliten att ersätta porslinet. Om elen har moderniserats något innan ni tillträdde som ägare kanske elen har lagts in i väggarna. I sådant fall skulle jag rekommendera er att titta närmare på porslinsserien för infälld el.
    Det finns även lite mer att läsa om ström och dess historia i renoveringshjälpen. Hoppas detta kan vara till någon hjälp när ni ska fatta ert beslut!
    Matilda

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.